Hvad er et udviklingsteam i scrum

Agil projektledelse Læsetid: 8 min. Opdateret: 23. september 2025

Definition

Et udviklingsteam er en gruppe fagfolk, der har det kollektive ansvar for at levere et færdigt og værdifuldt resultat i hvert sprint. Teamet er tværfunktionelt, hvilket betyder, at de samlet besidder alle de nødvendige kompetencer til at løse opgaven uden at være afhængige af andre uden for teamet. Kerneprincippet er, at de er selvorganiserende; de bestemmer selv, ‘hvordan’ de omdanner et forretningsmål til en færdig løsning.

Hvad er udviklingsteamets kerneansvar?

Et udviklingsteams primære formål er at levere et værdifuldt og brugbart resultat (kaldet et ‘inkrement’) ved afslutningen af hvert sprint. Dette resultat skal leve op til en fælles kvalitetsstandard, kendt som ‘Definition of Done’. Teamet har det fulde ejerskab over, ‘hvordan’ de opnår dette mål. De er ikke en gruppe individer, der udfører tildelte opgaver, de er en samlet enhed, der samarbejder, løser problemer og træffer faglige beslutninger for at nå sprint-målet. Deres succes måles ikke på individuelle præstationer, men på teamets evne til konsekvent at levere værdi.

Et udviklingsteams 5 primære ansvarsområder

  1. 0

    Omdanne product backlog til en sprint plan

    Under sprint planning samarbejder teamet med product owneren om at forstå og udvælge de vigtigste mål fra product backloggen. Derefter er det udelukkende teamets ansvar at nedbryde målene og lave en konkret plan – en sprint backlog – for, hvordan de vil levere resultatet inden for sprintet.

  2. 1

    Udføre det faglige arbejde

    Dette omfatter alle de faglige aktiviteter, der skal til for at omdanne et element fra backloggen til en færdig løsning. Det kan være alt fra at researche, skrive, designe, bygge, teste og validere. Teamet deler viden og hjælper hinanden for at sikre fremdrift.

  3. 2

    Sikre en fælles kvalitetsstandard

    Kvalitet er et kollektivt ansvar. Teamet definerer og vedligeholder en ‘Definition of Done’ for at sikre, at alt leveret arbejde har en ensartet og høj kvalitet. Det er ikke en opgave for en enkelt specialist (f.eks. en ‘korrekturlæser’ eller en ‘tester’), men en integreret del af alles arbejde.

  4. 3

    Daglig synkronisering og tilpasning

    Hver dag afholder teamet et daily scrum for at følge fremskridt mod sprint-målet og tilpasse deres plan for de næste 24 timer. Dette korte, fokuserede møde er afgørende for teamets evne til at selvorganisere og håndtere uforudsete udfordringer.

  5. 4

    Lære og forbedre sig kontinuerligt

    Ved sprint retrospective reflekterer teamet over det forgangne sprint. De identificerer, hvad der gik godt, hvad der kan forbedres, og skaber en konkret plan for at styrke deres samarbejde og processer i næste sprint. Dette driver en kultur af kontinuerlig forbedring.

Praktisk eksempel: Et sprint i et marketingteam

Et sprint er den faste rytme, der strukturerer teamets arbejde. Fra planlægning til levering er teamet i centrum for alle aktiviteter. Forestil dig et marketingteam, der skal lancere en ny kampagne.

Sprint Planning

Forståelse og planlægning
  • • Forstå det ‘hvorfor’ som ligger til grund for kampagnen sammen med product owneren.
  • • Udvælg de kampagne-elementer, de forpligter sig til at levere i sprintet (f.eks. landingsside, SoMe-opslag, annonce-tekster).
  • • Nedbryd arbejdet i konkrete opgaver og skab en sprint backlog.

Kreativt arbejde i sprintet

Samarbejde og produktion
  • • Samarbejd tæt om budskaber og visuel identitet.
  • • Udarbejd de konkrete løsninger: skriv tekster, design grafik, opsæt landingssiden.
  • • Sikre, at alle bidrag løbende samles til en sammenhængende kampagne, der lever op til teamets ‘Definition of Done’.

Daglig Synkronisering (Daily Scrum)

Overblik og tilpasning
  • • Del fremskridt mod sprint-målet (f.eks. ‘Teksten til landingssiden er klar til review’).
  • • Identificer og adresser forhindringer (f.eks. ‘Vi mangler adgang til billeddatabasen’).
  • • Justér den daglige plan for at sikre, at kampagnen bliver klar til tiden.

Afslutning af Sprintet

Demonstration og refleksion
  • • Fremvis de færdige kampagne-elementer for interessenter ved sprint review.
  • • Indsaml feedback, som kan bruges til at justere de kommende kampagne-elementer.
  • • Analyser teamets samarbejde og processer ved sprint retrospective.

Et succesfuldt team er kendetegnet ved konstant kommunikation og samarbejde. De venter ikke på ordrer, men tager proaktivt ejerskab over kvaliteten og effekten af deres arbejde.

Typiske faldgruber for et team

  • Når teamet er opdelt efter faglige titler (‘tekstforfatteren’ og ‘designeren’), hvor ingen kan tage over for hinanden, skabes der flaskehalse. Et ægte tværfunktionelt team har kompetencer der overlapper, så de kan hjælpe hinanden og sikre fremdrift.

  • Et team, der ukritisk udfører opgaver fra en liste uden at forstå forretningsværdien eller brugerens problem. De måler succes i ‘antal producerede enheder’ (f.eks. skrevne artikler) i stedet for ‘opnået effekt’ (f.eks. øget engagement).

  • Presset for at levere hurtigt kan føre til, at teamet tager genveje, f.eks. ved at springe research over eller skabe en løsning, der er svær at vedligeholde. Dette skal betales tilbage senere i form af rettelser, brok fra kunder eller ineffektive processer, som bremser teamet.

  • Hvis kvalitetssikring (f.eks. korrektur, validering eller test) ses som en separat fase til sidst i processen, eller som en enkelt persons ansvar, bliver kvaliteten ofte ofret. Kvalitet skal bygges ind fra starten og være et fælles ansvar for hele teamet.

Oftest stillede spørgsmål

Der er ingen formel leder eller chef i et udviklingsteam. Hele teamet er kollektivt ansvarligt for resultatet. De er selvorganiserende, hvilket betyder, at de selv fordeler opgaver og træffer beslutninger om, hvordan arbejdet bedst udføres. Scrum masteren faciliterer processen, og product owneren prioriterer arbejdet, men ingen af dem er teamets 'chef'.

I scrum anbefales det, at et scrum team (inkl. product owner og scrum master) er på 10 personer eller færre. Dette betyder typisk et udviklingsteam på 3-8 personer. Størrelsen er en balancegang: Teamet skal være stort nok til at kunne levere meningsfuldt arbejde i et sprint, men lille nok til at kunne kommunikere effektivt og forblive agilt.

Nej, slet ikke. I Scrum-kontekst er en 'udvikler' enhver fagperson, der bidrager til at skabe værdi. Et marketingteam kan bestå af en SoMe-specialist, en tekstforfatter og en grafiker. Et HR-team kan bestå af en rekrutteringspartner og en jurist. Det handler om at have alle de nødvendige kompetencer i teamet for at kunne levere en færdig løsning.

Denne artikel er en del af vores omfattende projektledelsesordbog. Tilbage til kapitlet